dinsdag 8 januari 2019

TIETZE EN NACHTELIJKE PIJN

Soms heb ik normale en soms abnormale pijn. Voor normale pijn slik ik geen pijnstiller. Als ik abnormale pijn heb wel. Dat is als de pijn in aanvalsgolven komt en fel van karakter is. Lees er hieronder meer over.

Citaat van Dr. Tietze

De pijn ontstaat meestal rond het borstbeen t.h.v. de 2e, 3e of 4e rib, maar kan ook “verspringen” naar andere kraakbeenverbindingen en gewrichten. De pijn is vaak fel, komt meestal in aanvalsgolven, straalt vaak uit naar arm en schouder en wordt daarom vaak (meestal ten onrechte) in verband gebracht met een hartaandoening. De pijn gaat vaak vanzelf weer weg, maar kan ook langdurig aanwezig zijn of soms nooit meer weg gaan. Op de pijnlijke plek drukken en bijvoorbeeld diep zuchten is pijnlijk. Ook het kraakbeen tussen het borstbeen en sleutelbeen kan ontstoken zijn. Dan zijn ook bewegingen van arm en schouders pijnlijk. De pijn zit ook vaak achter het borstbeen. Ze verandert met de ademhaling en soms straalt de pijn uit naar de schouder. De pijn kan wisselend van aard en felheid zijn.


Als de (normale) nachtelijke pijn in mijn ribben doorzet en abnormaal wordt, slik ik zo gauw mogelijk 2 stuks paracetamol ( en heel soms neem ik tramadol).

Overigens leer ik nu zien wat de aanleiding van die pijn is. Ik krijg het vaak nadat ik "sportmassage" gegeven heb, in een verkeerde houding (naar voren gebogen schouders, druk op borstbeen). Of als ik heel erg koud ben geworden. Of lang in eenzelfde houding heb gezeten zoals tijdens een kerkdienst, autorit.


  • Op diclofenac en ibuprofen reageer ik verkeerd (trage hartslag en duizeligheid). Ik slik daarom alleen paracetamol. Omdat ik de ontstekingsremmers over moet slaan kom ik daarna bij tramadol terecht.
  • De pijn gaat nooit helemaal weg met paracetamol
  • Ik weet niet wat het beste is in de nacht: liggen, zitten, lopen, stretchen. Vaak probeer ik van alles uit.
  • Warm aankleden is prettig (ik heb het altijd koud)
  • Elektrische deken is helpend wanneer de pijn bijna weg is

Ik herken de pijn en weet dat ik niet in gevaar ben. Maar er zijn wel fysieke en emotionele gevolgen. De dagen erna ben ik best wel moe en heb ik meer pijn in de kraakbeen verbinding bij sleutelbeen en borstbeen. En daarover is openheid echt zo helpend!

Hoe ga jij om met nachtelijke pijn?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten