maandag 21 december 2020

SPIERSPANNING BIJ TIETZE

Het is echt niet raar dat je last van verhoogde spierspanning hebt bij Tietze. De aandoening zit meestal precies op het kraakbeen dat de ribben aan je borstbeen verbindt. Veel bewegingen zijn daardoor erg pijnlijk om uit te voeren. En òf je daar gespannen van wordt!

De pijn straalde uit naar mijn arm. Stel dat het toch mijn hart is. Deze gedachte heeft me verschillende paniekaanvallen bezorgd. Ik was zo bang en bezorgd.


Tietze en spierspanning
Tietze veroorzaakt regelmatig stress en hogere spierspanning. De hogere spierspanning zorgt voor hoofdpijn en pijn in je middenrif en kaken. Gelukkig is daar wat aan te doen. Misschien niet aan Tietze, maar wel aan de manier hoe je erop reageert. 

Omgaan met Tietze (mijn verbeterpunten)

  1. Het het aanleren van een goede lichaamshouding 
  2. Het aanleren van een goede ademhaling zodat ik mijn ademhalingsspieren niet overbelast.
Cursus spierspanning
Ik heb besloten om een online cursus te volgen, na het lezen van Nicole's artikel: Syndroom van Tietze en hyperventilate. 

1 opmerking:

  1. Ha Aritha, ik kende deze website niet. Wat een vervelende ziekte lijkt mij dit joh! De angst steeds dat het toch misschien je hart is, is niet fijn. Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen