dinsdag 29 september 2020

BEN JIJ ZO GEKROMPEN?

Het vervelende van pijn is dat het zo onverwacht komt. Heb ik ooit over mijn bekkenproblemen geschreven waar ik last van heb (door mijn hypermobiliteit).

Het overkomt me geregeld dat mijn man zegt: ben jij nou zo gekrompen of ben ik  een paar centimer gegroeid? Ik moet er vaak om lachen maar echt leuk is het natuurlijk niet. Ik lijk iets kleiner doordat mijn SI gewricht scheef staat. 

Dat kan per dag verschillen.


De laatste twee weken heb ik weer veel last. Waar het van komt?
Alweer door het fotograferen. Simpel: ik kniel neer op één knie en maak een foto.

Als mijn SI gewricht scheef staat, gaat alles in mijn lijf een beetje uit verhouding. Ik krijg last van mijn linkerheup en mijn rechterknie (rara). Mijn ribben gaan meedoen en de aanhechtigen naar het borstbeen ook. Op dit moment kan ik niet mijn linker been over mijn rechter slaan, als ik zit. Andersom wel.

Stinkin thinkin
Het meest nare is dat ik er zenuwachtig van wordt. Of ik word erg negatief naar mezelf toe. Iemand noemde deze gedachten ooit stinkin thinkin. Psychologen zouden deze gedachten 'irrationeel' noemen, omdat ze in werkelijkheid weinig of geen basis hebben en niet waarheidsgetrouw zijn. 

Hot News: tegenwoordig laat ik me minder beetnemen door deze gedachtevirussen omdat ik meer open ben geworden. Ik vertel dat ik niet mee durf met een uitje omdat ik bang ben dat ik het verpest, ik vertel mijn man (hij zag het zelf al) dat ik waarschijnlijk geen lange wandeling aankan omdat ik last van mijn bekken heb.

Openheid
Door openheid bewaak ik mijn grens en aanvaard ik het probleem zonder mezelf naar beneden te halen. Wat mijn rug betreft: ik doe mijn oude oefeningen. Eén van de beste oefeningen is toch wel DEZE  En als ik het zelf niet goed krijg moet ik toch echt naar de fysio (waar ik van baal).

3 tips tegen negatieve denken

  • Ik schrijf mijn negatieve gedachten op papier. Dit geeft me de kans om ze uit mijn hoofd te krijgen, waar ik ze objectiever kan bekijken.
  • Ik beeld me in dat ik aan een beekje zit. Op het water drijven blaadjes. Iedere negatieve gedachten die in me opkomt, dump ik op een blaadje en laat het zo wegdrijven met de stroom mee.
  • Jouw tip 💬

dinsdag 11 augustus 2020

SLAPEN MET TIETZE

Speelt Tietze weer op? Dan heb je misschien moeite met slapen. Hoe lig je lekker, hoe niet? Wat kun je doen om de pijn te verminderen?


Thirza schreef ooit op mijn Facebookpagina:

Zorg dat je niet te veel "krom" ligt in bed als je op je zij slaapt. Ik doe dat door een kokervormig kussentje te omarmen in mijn slaap. 

Zelf ga ik op mijn rug liggen als ik pijn heb. Omdat de zwelling en pijn van het kraakbeen vaak aan aan de voorkant zit, ervaar ik dan de minste pijn. Heb jij ook een tip? Deel die dan gerust onder dit bericht.

vrijdag 28 februari 2020

WANDEL JE FIT

Frozen Shoulder. Wat heb ik een pijn gehad. En wat duurde het lang voordat ik echt geen pijn meer had.

18 februari 2019 schreef ik: 

Het gaat precies volgens het boekje, zei hij. Alleen ben ik niet zo ver als ik dacht. Ik kreeg heel erg simpele (!!!) oefeningen mee. Ik wil graag meer maar dat mag nog niet. Belangrijkste is dat ik niet door de pijngrens heen ga.


Een maand later overleed mijn vader. Daarna ben ik minder actief geweest op mijn blog. Nu ik teruglees vind ik het leuk om te vertellen dat ik echt geen last meer heb van mijn schouder en arm.

Ik ben aan het wandelen geslagen (met stokken, met een rugzak op mijn rug). En ik denk dat vooral het lopen met wandelstokken ervoor gezorgd heeft dat de beweeglijkheid van mijn schouder terug is! Een aanrader dus voor wie in de herstelfase zit van een Frozen Shoulder.

Ga wandelen!
Hieronder mijn keuze aan wandelspullen 

zondag 26 januari 2020

KNUFFEL ME (NIET TE HARD)

Iets wat heel stom is. Dat ik pijn krijg van te hard knuffelen. En het is vaak zo lief bedoeld. Spontane mensen knuffelen graag. Ze slaan hun armen om je heen als ze je begroeten. Trekken je tegen hun borst.

Of zoals hieronder op het plaatje 💕


Het kost me een week om van de pijn af te komen. Daarom draai ik meestal mijn schouder iets naar achter, wanneer iemand me te hard knuffelt. Ik probeer afstand te scheppen. Maar het lukt niet altijd. Soms vergeet ik het.

Knuffel me.
Maar niet te hard.

zaterdag 9 november 2019

HERFST? HERFST? WAT HEB JE TE KOOP?

Genieten jullie een beetje van de herfst?
Heeft het invloed op je stemming en pijn?


Op mij heeft de wisseling van de seizoenen qua pijn geen invloed. Ik hoor dat sommige mensen met met reuma in de herfst en winter meer klachten. Vochtigheid zorgt ervoor dat de spieren en gewrichten pijnlijk aanvoelen.

Bepaalde beweging van mijn bovenlichaam hebben wel invloed op mijn pijnklachten. Meer weten over het syndroom van Tietze? Lees het HIER.

maandag 13 mei 2019

ALS TIETZE DE KOP OPSTEEKT

Tietze hield zich heen rustig Totdat het onverwacht de kop op stak. En toen dacht ik weer even aan al de anderen met deze speciale pijn, die je zo bang kan maken. Het lijkt soms net of het je hart is toch?

Het lukte me steeds beter om er mee om te gaan. Ook omdat ik er open over ben en het niet wegstop. Dat helpt sowieso al.


Ik heb twee keer last gehad, deze maand.

Eén keer was het spontaan. Ik heb toen pijnstilling genomen en heb mijn elektrische deken op 2 gezet. De pijn duurde iets langer dan een week.
De andere keer dat ik pijn had was na twee leuke vakantie uitjes met veel lopen en lang zitten in de auto (dat laatste is echt niet goed).

3 tips voor verlichting van Tietze klachten

  1. check je schouders (je houding verbeteren)
  2. zit niet te lang op een foute stoel (gezond zitten)
  3. check je autostoel (ergonomie in de auto)

Hoe gaat het met jou?

woensdag 17 april 2019

TIPS BIJ KRAAKBEENONTSTEKING RIB

In een Facebookgroep vroeg ik: "Wat is jullie beste tip als je een kraakbeenontsteking hebt". Heel leuk, ik kreeg diverse reacties.

Hieronder staat wat andere mensen met Tietze of  costochondritis doen (innemen) als ze pijn hebben en het spreekt vanzelf dat bepaald medicijngebruik niet zonder artsbezoek tot stand is gekomen. Ik bedoel: ga niet zelf rommelen.
  1. Bij mij helpt diazepam in combinatie met pijnstilling voor de nacht. Dan slaap ik beter en gaat het beter.
  2. Diclofenac en een spierverslappingspil voor de nacht
  3. Overdag gebruik ik dan naproxen.
  4. 50 mg diclofenac s'morgens en voor het slapen gaan 5 ml diazepam en overdag niets

Op je houding letten

Ik had eigenlijk verwacht dat de antwoorden niet over medicijnen zouden gaan. Daarom vroeg ik later: "Heeft iemand tips voor (stretch) oefeningen?" Weer kreeg ik een paar reacties:
  1. Tip: loop niet teveel naar voren gebogen. Ondanks de pijn: geef je borstkas de ruimte. Trek warme kleren aan of stop een hot-pack onder je jas als je naar buiten gaat. Rol in je bed een dekbed over de lengte op, en ga daar tegenaan liggen op je goede zij en leg je arm eroverheen, daardoor creëer je meer ruimte bij je borstbeen als je rust. Ga iets leuks doen en probeer zoveel mogelijk te ontspannen. Ga naar een osteopaat, die kan je holistisch weer in een goede lijn zetten. Warmte toevoegen helpt ook ontspannen, pittenkussen en geniet vooral van de kleine kwaliteit.
  2. Op je rug in bed gaan liggen en dan de ellebogen in 90 graden naast je leggen.
  3. In een deuropening gaan staan en je ellebogen in 90 graden tegen het kozijn en voorzichtig naar voren leunen.
  4. Mijn tip: let op je houding bij telefoongebruik. (sta rechtop en maak jezelf lang met je schouders wijd) 
  5. Masseer voorzichtig tussen je ribben. 

Doe er je voordeel mee! Heb jij een tip? Ik houd me aanbevolen.


vrijdag 5 april 2019

ZORGBOEK TIETZE EN COSTOCHONDRITIS

Het gaat goed met mij. Aan het begin van het jaar heb ik een zorgboek ontvangen. Zorgboek Tietze en Costochondritus. Dat omdat ik lid geworden ben van de Vereniging. Er staat veel bruikbare informatie in over allerlei onderwerpen.

Bijvoorbeeld:
  1. Leven met chronische pijn
  2. Gezond leven
  3. Hulp en steun
  4. Zakelijke informatie
Deze onderwerpen zijn onderverdeeld in subonderwerpen zoals pijnstilling, aanpak van chronische pijn, afvallen, omgaan met stress, pijnstilling, ziekte, werk en inkomen.


Ik las  dat Tietze en Costo maar bij een relatief kleine groep mensen blijvende klachten geeft. Het komt niet vaak voor dat het chronisch wordt. Laat ik nou net bij die groep horen. Maar aan de andere kant denk ik niet dat ik een heftig "geval" ben.

Op dit moment heb ik geen pijn.

Ik deel hieronder twee linkjes; één naar de vereniging en één naar het zorgboek.