maandag 13 mei 2019

ALS TIETZE DE KOP OPSTEEKT

Tietze hield zich heen rustig Totdat het onverwacht de kop op stak. En toen dacht ik weer even aan al de anderen met deze speciale pijn, die je zo bang kan maken. Het lijkt soms net of het je hart is toch?

Het lukte me steeds beter om er mee om te gaan. Ook omdat ik er open over ben en het niet wegstop. Dat helpt sowieso al.


Ik heb twee keer last gehad, deze maand.

Eén keer was het spontaan. Ik heb toen pijnstilling genomen en heb mijn elektrische deken op 2 gezet. De pijn duurde iets langer dan een week.
De andere keer  dat ik pijn had was na twee leuke vakantie uitjes met veel lopen en lang zitten in de auto (dat laatste is echt niet goed).

3 tips voor verlichting van Tietze klachten

  1. check je schouders (je houding verbeteren)
  2. zit niet te lang op een foute stoel (gezond zitten)
  3. check je autostoel (ergonomie in de auto)

Hoe gaat het met jou?

woensdag 17 april 2019

TIPS BIJ KRAAKBEENONTSTEKING RIB

In een Facebookgroep vroeg ik: "Wat is jullie beste tip als je een kraakbeenontsteking hebt". Heel leuk, ik kreeg diverse reacties.

Hieronder staat wat andere mensen met Tietze of  costochondritis doen (innemen) als ze pijn hebben en het spreekt vanzelf dat bepaald medicijngebruik niet zonder artsbezoek tot stand is gekomen. Ik bedoel: ga niet zelf rommelen.
  1. Bij mij helpt diazepam in combinatie met pijnstilling voor de nacht. Dan slaap ik beter en gaat het beter.
  2. Diclofenac en een spierverslappingspil voor de nacht
  3. Overdag gebruik ik dan naproxen.
  4. 50 mg diclofenac s'morgens en voor het slapen gaan 5 ml diazepam en overdag niets

Op je houding letten

Ik had eigenlijk verwacht dat de antwoorden niet over medicijnen zouden gaan. Daarom vroeg ik later: "Heeft iemand tips voor (stretch) oefeningen?" Weer kreeg ik een paar reacties:
  1. Tip: loop niet teveel naar voren gebogen. Ondanks de pijn: geef je borstkas de ruimte. Trek warme kleren aan of stop een hot-pack onder je jas als je naar buiten gaat. Rol in je bed een dekbed over de lengte op, en ga daar tegenaan liggen op je goede zij en leg je arm eroverheen, daardoor creëer je meer ruimte bij je borstbeen als je rust. Ga iets leuks doen en probeer zoveel mogelijk te ontspannen. Ga naar een osteopaat, die kan je holistisch weer in een goede lijn zetten. Warmte toevoegen helpt ook ontspannen, pittenkussen en geniet vooral van de kleine kwaliteit.
  2. Op je rug in bed gaan liggen en dan de ellebogen in 90 graden naast je leggen.
  3. In een deuropening gaan staan en je ellebogen in 90 graden tegen het kozijn en voorzichtig naar voren leunen.
  4. Mijn tip: let op je houding bij telefoongebruik. (sta rechtop en maak jezelf lang met je schouders wijd) 
  5. Masseer voorzichtig tussen je ribben. 

Doe er je voordeel mee! Heb jij een tip? Ik houd me aanbevolen.


vrijdag 5 april 2019

ZORGBOEK TIETZE EN COSTOCHONDRITIS

Het gaat goed met mij. Aan het begin van het jaar heb ik een zorgboek ontvangen. Zorgboek Tietze en Costochondritus. Dat omdat ik lid geworden ben van de Vereniging. Er staat veel bruikbare informatie in over allerlei onderwerpen.

Bijvoorbeeld:
  1. Leven met chronische pijn
  2. Gezond leven
  3. Hulp en steun
  4. Zakelijke informatie
Deze onderwerpen zijn onderverdeeld in subonderwerpen zoals pijnstilling, aanpak van chronische pijn, afvallen, omgaan met stress, pijnstilling, ziekte, werk en inkomen.


Ik las  dat Tietze en Costo maar bij een relatief kleine groep mensen blijvende klachten geeft. Het komt niet vaak voor dat het chronisch wordt. Laat ik nou net bij die groep horen. Maar aan de andere kant denk ik niet dat ik een heftig "geval" ben.

Op dit moment heb ik geen pijn.

Ik deel hieronder twee linkjes; één naar de vereniging en één naar het zorgboek.

woensdag 27 maart 2019

OEFENINGEN VAN STEVE AUGUST


Deze video is zo helpend voor mij. Het is jammer genoeg in het Engels maar de oefeningen die er in staan hebben mij geholpen op momenten dat de pijn terugkwam. De oefeningen zorgden ervoor dat de vlammende pijn niet doorzette. Daarom verdient deze video van Steve uit Nieuw-Zeeland een ereplaatsje op mijn blog.

Eén oefening kan ik niet helemaal goed doen omdat mijn schouder nog "frozen" is. Maar ik doe hem zo goed en zo ver als ik kan.

Ik hoop dat jullie er ook iets aan hebben.

maandag 11 maart 2019

VENIJNIGE PIJN: KRAAKBEENPIJN

En toen ging ik een foto maken onder de hoge spar. Ik draaide met mijn bovenlijf en richtte de lens ver naar omhoog. Ik had nog nooit zulke grote kegels zien hangen. En dat eekhoorntje erbij. Zo schattig!


Nog iets verder buigen. Ik maakte een rare draai en toen verschoof (plopte) er iets naast borstbeen. En ja daarna was de oude pijn weer.terug 

Nu is het ruim een week later. Nog niet zonder pijn. Er zit weer een bobbel naast mijn borstbeen. Maar het gaat al wat beter. 

Wat zijn die gewrichtjes toch snel geïrriteerd. Nou ja, liever die gewrichtjes dan ikzelf. Een fijne vakantie was het. En wat een prachtig weer hadden we. 

Maar wel venijnige pijn: kraakbeenpijn!

maandag 4 maart 2019

NAAR HET HANDENCENTRUM

GEEN Dupytren! Wat ben ik blij. Vandaag ben ik naar het handencentrum geweest en ik weet nu dat de groter wordende bobbel in mijn handpalm geen Dupuytren is maar een cyste. Een goedaardige. Het bobbeltje is gevuld met een geleiachtige vloeistof vanuit de peesschede.

Ik heb er ook eentje aan een vinger van mijn andere hand. De huisarts hield dat een jaar geleden op een geknapt bloedvat. Maar toen ik de specialist dit bobbeltje liet zien zei hij direct dat het ook een ganglion was: ontstaan uit het gewichtskapsel van het gewricht in mijn vinger.

Huisartsen weten ook niet alles.


Blij dat het geen Dupuytren is. Tijdens fietsen moet ik nu een mountainbikehandschoen dragen om te voorkomen de bobbel gaat ontsteken door de wrijving.
Blij dat ik naar het handencentrum geweest ben.

maandag 18 februari 2019

NAAR FYSIO

Na een heleboel weken was ik even terug bij de fysio, om te laten checken hoe mijn frozen shoulder zich ontwikkelt. Het gaat precies volgens het boekje, zei hij. Alleen ben ik niet zo ver als ik dacht. Ik kreeg heel erg simpele (!!!) oefeningen mee. Ik wil graag meer maar dat mag nog niet. Belangrijkste is dat ik niet door de pijngrens heen ga.

Dat laat ik wel!


Ik heb een flinke bewegingsbeperking door mijn frozen shoulder. Niemand merkt het. Behalve mensen die het weten. Of iemand die ziet hoe ik mijn jas aantrek. Minder pijn. Maar nog niet beter.

💪 TIETZE: Goed opletten wat ik doe. Andere spieren nemen de functie van mijn schouderspieren nu over en dat voel ik naast mijn schouderblad. Ik ben zuinig op de kraakbeenverbindingen. Met costo / Tietze is het belangrijk om je bewust te zijn van de bewegingen die je maakt.

Ik ben blij dat ik geweest ben. Het kan echt nog een klein jaar duren. Over 8 weken nog eens laten kijken. Kom ik in stadium 3, dan krijg ik echte oefeningen.

DUPUYTREN: De fysio stuurde me door naar het handencentrum voor de bobbel in mijn handpalm. Volgens hem is het inderdaad Dupuytren. 

zaterdag 9 februari 2019

DE JUISTE AANDACHT


In het boek  De Pijn de Baas las ik iets wat wil onthouden daarom schrijf ik het hier op. Ik ben benieuwd wat jij er van vindt.

  • Ongewenste aandacht voor pijn leidt tot medisch winkelen. Het is een zoektocht naar begrip, erkenning en genezing in een richting die vaak niet te vinden is.
  • Geen aandacht voor pijn, door ontkennen en verstoppen, leidt tot overschrijden van grenzen, tot tenenloperij en daardoor tot meer pijn.
  • De juiste aandacht voor pijn is de realiteit aanvaarden en je gedrag richten op wat haalbaar is en niet op wat anderen van je verwachten. Het is aandacht geven aan relatief betere perioden en daar ook melding van maken als het lichaam wat beter functioneert en minder pijn doet. Op deze manier koester je het betere gevoel en ben je er zuinig op.

❊ Wat voor soort aandacht geef jij aan je pijn?