donderdag 16 februari 2023

12 TIPS VOOR TUINIEREN MET TIETZE

Je hoeft geen Tietze te hebben om mijn tuintips leuk te vinden. Ze zijn handig voor iedereen. Ik vulde ze aan met tips om te vegen omdat ik door mijn rib-tip pijn veel ongemak ervaar als ik de stoep veeg.

Tuinieren gaat over plezier ervaren over de geur van dingen die in de aarde groeien, vies worden zonder je schuldig te voelen en de tijd te nemen om te genieten van een beetje rust en sereniteit. Lindley Karstens


Tuinieren met Tietze

8 algemene tips voor tuinieren met Tietze

  1. Kies voor een korte warming-up. Gewoon doen want het verhoogt de bloedstroom naar je spieren en geeft je meer gemak tijdens het werk.
  2. Gebruik een kruiwagen om zwaar plantgoed te verplaatsen. Het tillen van zware voorwerpen oefent extra druk uit op je borstkas. Heb je geen kruiwagen, vraag dan iemand anders om de zware dingen voor je te tillen.
  3. Werk laag bij de grond. Gebruik een tuinkrukje, een matje of kniebeschermers. Je kunt ook op een omgekeerde emmer zitten als je onkruid wilt wieden. Door op deze manier te werken verminder je de druk op je borstkas.
  4. Houd je rug recht. Vermijd het draaien van wervelkolom of knieën. Voeten/heupen/schouders moeten altijd in dezelfde richting wijzen. Maak geen zijwaartse zwaai vanuit je heupen bij het legen van een schep. 
  5. Neem pauzes. Als je een poosje niet in te tuin gewerkt hebt neem dan een pauze vóórdat je pijn begint te voelen. Ik zet mijn timer steeds op een half uur. Je kunt het zelf op den duur een beetje inschatten.
  6. Stop op tijd. Als je zeurderige pijn voelt op de plek waar je irritaties/ontstekingen zitten, stop dan gewoon. Deel je tuintijd liever op in kleine stukjes.
  7. Lukt het jou om langere tijd achter elkaar in de tuin werken? Blijf dan wisselen van houding (zittende en staande positie) en beperk eventuele klusjes boven je hoofd tot 10 minuten per keer. 
  8. Kan je niet knielen op een matje of wil je niet op een krukje zitten, kies er dan voor om gereedschap met een lange steel te gebruiken om overbelasting te voorkomen. 

Tuinieren met Tietze

4 veeg-tips om (bijna) pijnloos de stoep te vegen
  1. Gebruik een ergonomische bezem met een lange steel (zie video).
  2. Houd de bezem dicht bij je lichaam wanneer je veegt, dit vermindert de hoeveelheid draaiing. 
  3. Vermijd draaiende bewegingen van het bekken tijdens het vegen. In plaats daarvan kun je de bezem heen en weer bewegen terwijl jij je bekken stil houdt.
  4. Gebruik korte, rustige bewegingen in plaats van grote, snelle zwaaien.  


Veel tuinier-plezier
Heb jij ook een tuintip? Die zijn welkom en je mag ze delen in een reactie onder dit blogbericht. Ik wens je veel tuinier-plezier.

1 opmerking:

  1. Wat een slim blog! Ik vergat altijd hoe lang ik al in dezelfde houding heb gewerkt. Ik kreeg altijd direct rugpijn na een dag in de tuin. Om dat proberen te voorkomen was dat ik mijn onderRug extra warm houd met een extra vest die ik om mijn middel doe. Ik wil van ‘t voorjaar weer proberen elke dag wat in de tuin te doen. Vanwege m’n burn-out heb ik het merendeel steeds overgelaten aan de hovenier. De tuin wat makkelijker laten maken, meer bomen en struiken, die ik wel
    veel water moet geven de komende paar jaren. Dankjewel voor je tips!

    BeantwoordenVerwijderen