dinsdag 29 september 2020

BEN JIJ ZO GEKROMPEN?

Het vervelende van pijn is dat het zo onverwacht komt. Heb ik ooit over mijn bekkenproblemen geschreven waar ik last van heb (door mijn hypermobiliteit).

Het overkomt me geregeld dat mijn man zegt: ben jij nou zo gekrompen of ben ik  een paar centimer gegroeid? Ik moet er vaak om lachen maar echt leuk is het natuurlijk niet. Ik lijk iets kleiner doordat mijn SI gewricht scheef staat. 

Dat kan per dag verschillen.


De laatste twee weken heb ik weer veel last. Waar het van komt? Alweer door het fotograferen. Simpel: ik kniel neer op één knie en maak een foto.

Als mijn SI gewricht scheef staat, gaat alles in mijn lijf een beetje uit verhouding. Ik krijg last van mijn linkerheup en mijn rechterknie (rara). Mijn ribben gaan meedoen en de aanhechtigen naar het borstbeen ook. Op dit moment kan ik niet mijn linker been over mijn rechter slaan, als ik zit. Andersom wel.

Stinkin thinkin
Het meest nare is dat ik er zenuwachtig van wordt. Of ik word erg negatief naar mezelf toe. Iemand noemde deze gedachten ooit stinkin thinkin. Psychologen zouden deze gedachten 'irrationeel' noemen, omdat ze in werkelijkheid weinig of geen basis hebben en niet waarheidsgetrouw zijn. 

Hot News: tegenwoordig laat ik me minder beetnemen door deze gedachtevirussen omdat ik meer open ben geworden. Ik vertel dat ik niet mee durf met een uitje omdat ik bang ben dat ik het verpest, ik vertel mijn man (hij zag het zelf al) dat ik waarschijnlijk geen lange wandeling aankan omdat ik last van mijn bekken heb.

Openheid
Door openheid bewaak ik mijn grens en aanvaard ik het probleem zonder mezelf naar beneden te halen. Wat mijn rug betreft: ik doe mijn oude oefeningen. En als ik het zelf niet goed krijg moet ik toch echt naar de fysio (waar ik van baal).

3 tips tegen negatieve denken

  • Ik schrijf mijn negatieve gedachten op papier. Dit geeft me de kans om ze uit mijn hoofd te krijgen, waar ik ze objectiever kan bekijken.
  • Ik beeld me in dat ik aan een beekje zit. Op het water drijven blaadjes. Iedere negatieve gedachten die in me opkomt, dump ik op een blaadje en laat het zo wegdrijven met de stroom mee.
  • Jouw tip 💬

1 opmerking:

  1. Vervelend dat het weer even minder gaat maar wel fijn dat je je niet meer laat beetnemen door die negatieve gedachten. Lief zijn voor jezelf is mijn tip. Ook als je toch weer negatief denkt, jezelf daarom niet afvallen. En hulp vragen. Dat past bij de openheid die jij ook benoemt. Succes met oefenen. Hopelijk groei je snel weer een centimer of twee!

    BeantwoordenVerwijderen