dinsdag 1 december 2020

HALF UURTJE WANDELEN MET TIETZE

 Uit: Zorgboek Tietze en Costochondritis

 

Om een goede gezondheid te behouden of om op te bouwen is het nodig elke dag minstens een half uur matig intensief  te bewegen. Matig intensief bewegen hoeft niet te betekenen: sporten. Je kunt ook denken aan wandelen (niet slenteren) en fietsen.

Het uitgangspunt s altijd de hoeveelheid inspanning die je nu aan kunt. Misschien is dat een 'klein 'ommetje, misschien een paar kilometer wandelen of misschien een klein eindje fietsen. Wat je niveau ook is, vanaf dat punt kun je gaan opbouwen. Opbouwen wil zeggen: stap voor stap intensiever gaan bewegen. Steeds een paar minuten langer gaan bewegen steeds ene paar honderd meter verder lopen. Probeer stap voor stap daar naar toe toe te werken.


Wandel een half uur
In december ben ik begonnen met de challenge: een half uurtje wandelen per dag. Deze halfuurtjes in de buurt doen me zo goed! Ook als je last van hyperventilatie of paniekaanvallen heb is dit heel fijn. Dat merkte ik gisteren. Na een kilometer wandelen zakte mijn middenrifpijn en voelde ik de spanning van me afglijden. Dat is ook beter voor mijn (lastige) ribben natuurlijk. Lekker diep ademhalen en wat foto's maken onderweg van winterbloeiers of andere leuke dingen.

Doe je mee?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten