dinsdag 15 januari 2019

HOOIKOORTS EN TIETZE

Heb jij al katjes gespot? Wat zijn ze mooi, die gele sliertjes aan de kale takken van de hazelaar. Ze bloeien echt hoor! Ik voel het aan mijn ogen, slijmvliezen en huid. Zelfs mijn gehemelte kriebelt en de binnenkant van mijn wangen ook. "Hooikoorts" in januari!

Heb je geen Tietze? Ook dan kan door het niezen het kraakbeen in de gewrichtjes tussen de ribben en wervels flink geïrriteerd raken. Die pijn lijkt op wat ik voel. Een warmtelamp kan je misschien en beetje helpen. Vooral rustig blijven ademen. Raak niet in paniek door de pijn. De klachten zullen langzaam, langzaam weggaan. Na je allergieperiode heb je misschien niets geen last meer.


Juiste medicijn is belangrijk
Heb je Tietze/costo èn inhalatieallergie, ga dan op zoek naar een goede medicijn. Dat is belangrijk. Met medicijnen nies je minder en wie weet voorkom je een pijnlijke aanval van borstkaspijn.

Het enige dat mij helpt is Azelastine (antihistaminicum met een snelle werking). Ik krijg  dit middel tegen allergische rhinitis via de huisarts en het wordt helemaal vergoed.

Ik gebruik:

  • Allergodil oogdruppels
  • Allergodil neusspray (de werking houdt 12 uur aan)
  • Voor jeuk op mijn gezicht: Honing Dag & Nachtcrème
  • Ventolin inhalatiepoeder (puf) gelukkig bijna nooit nodig
  • Vasiline; rond mijn/in neus als ik naar buiten ga

Neusspray Luffeel

Een goed middel voor minder heftige pollenallergie is de neusspray Luffeel. Het is een homeopathisch geneesmiddel. Lees er HIER meer over. Ik gebruik het soms tussendoor want Allergodil mag maar 1 a 2 keer per dag. De jeuk is dan weg maar het slijmvlies in de neus voelt droog en strak aan. Luffeel help om het vochtig te houden. Voor mij is de combinatie het fijnst.

Heb jij tips? Ik hoor het graag

Geen opmerkingen:

Een reactie posten