donderdag 1 november 2018

MIJN SCHOUDER (5)


De pijn aan mijn schouder is verscheurend. Vooral ‘s nachts. Dan weet je niet wat je doet. In je slaap draai je om en dan gebeurt het. Dan wordt je wakker met pijn. Niet zomaar pijn maar heel erg. Mijn schouder zit dan ook vast. 

Ik kan mijn arm bijna niet terugdraaien in de goede positie. Hij moet eerst over een hobbel heen. Ik weet niet hoe ik met de pijn om moet gaan. Zo zeer doet dat.


Ook als ik een onverwachte beweging overdag ga ik door de grond. 

s-Morgen neem ik daarom gelijk twee paracetamol en voordat ik naar bed ga ook. Overdag verder niet. Ik heb ook tramadol in huis omdat ik de onstekingsremmers oversla (in verband met allergie). Tramadol is dan volgende stap maar ik zal het alleen nemen als de pijn ondraaglijk is.


Een frozen shoulder ken drie stadia (met ieder zijn eigen symptomen):

  1. In het eerste stadium, dat ongeveer één tot negen maanden kan duren, is de pijn het hevigst, met een neiging tot hevige spierspasmen. Beweging van het gewricht is alleen beperkt mogelijk.
  2. In het tweede stadium treedt er stijfheid op en is het bewegingsverlies het grootst. De pijn blijft aanwezig, maar is vaak minder hevig. Dit stadium varieert van twee tot twaalf maanden.
  3. In het laatste stadium, de herstelfase, verbetert de schouderfunctie zich weer. Dit kan tevens twee tot twaalf maanden in beslag nemen. Geleidelijk aan verdwijnt de stijfheid en de pijn vanzelf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten